מידע למתעניינים
מידע מרוכז למועמדים לשנה"ל תשפ"ג - לחץ כאן
בית הספר למדעי הפסיכולוגיה מקיים תוכנית לימודי תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית- "זרמים" בשני מסלולי לימוד:
מסלול למטפלים במבוגרים, ילדים ונוער
מטרת הלימודים המסלול מיועד לאנשי מקצוע העוסקים בפסיכותרפיה, ומטרתה להרחיב את הידע וההבנה בנושאים טיפוליים תיאורטיים ומעשיים. התוכנית מבוססת בעיקרה על הזרמים המרכזיים בתאוריה הפסיכואנליטית. הלימודים מדגישים פסיכותרפיה דינמית אינדיבידואלית בכל טווח הגילים, מילדות עד זקנה, ובטווח רחב של בעיות נפשיות.
לתוכנית יוכלו לפנות מועמדים לקבלה אשר עומדים בקריטריונים המפורטים להלן:
א. פסיכולוגים בוגרי מגמה קלינית מוכרת (כולל קלינית של הילד או קלינית חינוכית) שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית-דינמית לפחות שנה לאחר תום לימודיהם, ועובדים גם היום במסגרת טיפולית מוכרת להתמחות קלינית (כגון בי"ח, מרפאה, תחנה). פסיכולוגים שעדיין לא קיבלו תואר מ.א., חייבים להביא אישור על הגשת הצעה לעבודת מ.א. (קבלת תעודת גמר תותנה בתואר מ.א.).
ב. עובדים סוציאליים בעלי תואר שני במגמה קלינית, שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית דינמית, לפחות שלוש שנים לאחר תום לימודיהם, ועובדים במסגרת טיפולית קלינית, מוכרת.
ג. פסיכיאטרים מומחים או מתמחים, שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית-דינמית, לפחות שנתיים לאחר תום לימודיהם, ועובדים במסגרת טיפולית.
ד. מטפלים באומנות בעלי תואר שני, שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית-דינאמית, לפחות שלוש שנים לאחר תום לימודיהם והעובדים במסגרת טיפולית מוכרת להתמחות קלינית ומטפלים במבוגרים.
ה. פסיכולוגים בעלי תואר שני ממגמות: רפואית, שיקומית, חינוכית והתפתחותית שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית-דינמית עם מבוגרים לפחות שנתיים לאחר תום לימודיהם ועובדים במסגרת טיפולית מוכרת (כגון בי"ח, מרפאה, תחנה).
ו. קרימינולוגים קליניים, בעלי תואר שני, שרכשו ניסיון מודרך בפסיכותרפיה אינדיבידואלית דינמית, לפחות שלוש שנים לאחר תום לימודיהם, ועובדים במסגרת טיפולית קלינית, מוכרת.
ז. מועמדים הלומדים בבתי ספר אחרים לפסיכותרפיה והמבקשים לעבור ללמוד בתוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה מועמדותם תישקל על פי הקריטריונים של התוכנית בחיפה. בקשה להכרה בקורסים שנלמדו תידון ע"י ועדת הוראה כל אחת לגופה.
ט. על מועמד שקיבל הודעת קבלה לתוכנית ולא מימש לימודיו באותה שנת לימודים יחול תהליך קבלה מלא – מחדש.
י. התלמידים מצופים לעבור טיפול אישי לאורך שנה לפחות לפני תחילת הלימודים.
מסלול למטפלים בגיל הרך, ילדים ונוער
מטרת הלימודים במסלול היא הרחבת והעמקת הידע הפסיכודינמי אודות הילד/ההורה כאובייקט וכסובייקט, ההורות של יחסי גומלין בין הילד לבין הוריו וסביבתו, והשפעתם על התפתחותו, עמידותו וקשייו. התוכנית מקנה ידע לגבי התפתחויות תיאורטיות ויישומיות הרלוונטיות להבנת תהליכים טיפוליים אינדיבידואליים, דיאדיים ומערכתיים. בתוכנית ניתנת הזדמנות להעמיק בהבנת מודל הטיפול הדיאדי. התוכנית כוללת סמינרים העוסקים בהבנת ההתפתחות ופסיכופתולוגיה התפתחותית, בגישות טיפוליות מגוונות ובמודלים טיפוליים רלבנטיים לילדים ולמתבגרים הנמצאים במסגרות שונות. מומלץ לתלמיד/ה לעבור טיפול אישי באוריינטציה פסיכודינמית לפני הלימודים
או במהלכם.
לתוכנית יוכלו לפנות מועמדים לקבלה אשר עומדים בקריטריונים המפורטים להלן:
עובדים במסגרת טיפולית, ציבורית ו/או פרטית, עם הגיל הרך, ילדים ונוער.
המועמד/ת י/תתבקש להגיש שלוש המלצות, מתוכן לפחות המלצה אחת על הדרכה חד-שבועית פרטנית באוריינטציה פסיכודינמית מפסיכולוג/ית קליני/ת או עובד/ת סוציאלי/ת קליני/ת במשך שנה אחת לפחות או הדרכה פעם בשבועיים כנ"ל למשך שנתיים לפחות.
מצופה מהמועמד/ת לטפל באופן פרטני או דיאדי במסגרת העבודה.
רשאים להגיש מועמדות:
פסיכולוג/ית בעל/ת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, חינוכית, התפתחותית, שיקומית או רפואית, מומחים או מתמחים בתחומים הנ"ל עם ניסיון של שנתיים לפחות בעבודה טיפולית עם הגיל הרך/ילדים/נוער. ההדרכות שקבל/ה יענו על התנאים שמצוינים למעלה.
עובד/ת סוציאלי/ת בעל/ת תואר שני במגמות טיפוליות עם ניסיון של שנתיים לפחות בפסיכותרפיה בגיל הרך/
ילדים/נוער לאחר סיום לימודי התואר השני. ההדרכות שקבל/ה יענו על התנאים שמצוינים למעלה.
פסיכיאטר/ית בעל/ת מומחיות או בתהליך התמחות, עם ניסיון של שנתיים לפחות בפסיכותרפיה עם גיל
הרך/ילדים/נוער. ההדרכות שקבל/ה יענו על התנאים שמצוינים למעלה.
מטפל/ת בהבעה (אמנות, תנועה, דרמה, מוזיקה, ביבליו) בעל/ת תואר שני במגמה טיפולית עם ניסיון של שלוש שנים לפחות לאחר סיום לימודי התואר השני, בתרפיה עם הגיל הרך/ילדים/נוער. ההדרכות שקבל/ה יענו על התנאים שמצוינים למעלה.